Resepi Bakso Daging Lembu

Resepi bakso daging lembu in english, resepi bakso daging lembu mentah, resepi bakso daging lembu batang, resepi bakso daging lembu dalam, resepi bakso daging lembu wagyu, resepi bakso simple rasa, resepi bakso jawa, resepi bakso asli, resepi bakso daging, resepi bakso indonesia, resepi bakso malaysia,

Dah lama rasanya tak makan Bakso yang sedap ni. Hari ni kita nak kongsikan dengan korang resepi Bakso Super Sedap Original Indonesia yang memang terbaik dan sedap giler ni. Jom rasa, cuba dan buat sendiri resepi ni di rumah.

Bahan-Bahan

Bahan-bahan yang diperlukan seperti berikut:

  • 500 gram daging lembu atau ayam
  • 100 gram tepung sagu
  • 1 batang daun bawang (dihiris halus)
  • 4 siung bawang putih (diketuk)
  • 1 sdt garam
  • 1 sdt gula
  • 1 sdt merica bubuk
  • 200 ml air es

Cara Membuat

Langkah-langkah membuat Bakso Super Sedap ini mudah dan cepat.

  1. Cincang daging ayam atau lembu hingga halus.
  2. Kemudian campurkan daging tadi dengan tepung sagu, daun bawang hiris halus, bawang putih yang diketuk, garam, gula, dan merica bubuk. Aduk rata.
  3. Tambahkan air es ke dalam campuran tersebut sedikit demi sedikit sambil terus diaduk hingga adonan menjadi kenyal.
  4. Setelah adonan jadi, bulatkan campuran tersebut menjadi bakso-bakso kecil sesuai dengan keinginan.
  5. Rebus bakso-bakso tersebut dalam air mendidih hingga matang, lalu tiriskan.
  6. Siapkan kaldu ayam atau lembu, rebuslah bakso yang sudah Anda buat sebelumnya dalam kaldu tersebut beberapa saat.
  7. Bakso Super Sedap sudah siap untuk disajikan. Sajikan bakso dalam mangkuk, tambahkan irisan daun bawang atau bawang goreng jika diinginkan.

Bakso yang lembut, kenyal, dan enak ini sangat cocok disajikan bersama-sama dengan nasi atau mie. Tidak perlu khawatir lagi soal kebersihan dan keamanan bahan-bahan yang Anda gunakan karena Anda yang membuatnya sendiri di rumah.

Jika kalian penyuka makanan asal Indonesia, penasaran mencoba olahan Bakso Super Sedap asli Indonesia, kamu harus mengecek resep ini dan mulai membuatnya hari ini juga!

Resepi Bakso Daging Lembu

If you are searching about Resepi daging masak merah simple dan mudah ruginya kalau tak dicuba, you've came to the right page. We have pictures like Resepi kuah bakso asli indonesia resep, resep masakan, bakso, teratak mutiara kasih resepi bakso mudah dan sedap, resepi original bakso bebola daging macam di indonesia, mesti licin. Read more:

Resepi bakso super sedap original indonesia 🇮🇩, resepi kuah bakso asli indonesia resep, resep masakan, bakso

Resepi daging masak kitpramenulis ruginya dicuba santan. Resepi bakso daging (enak, kenyal dan lazat) bidadari.my. Bakso urat resepi asli kumis sapi hoon spesial enak djarum resep sedap slipi jakarta matinya bisnis ide kuliner kicap hias. Resepi kuah bakso asli indonesia resep, resep masakan, bakso. Teratak mutiara kasih resepi bakso mudah dan sedap. Resepi bakso super sedap original indonesia 🇮🇩. Resepi sambal hitam bakso 19 descargar


Also read:

.