Resepi Ayam Bawang Berempah

Resepi ayam goreng bawang, resepi ayam goreng berempah rangup, resep ayam goreng bawang, resepi ayam bawang, resepi ayam bawang mamak, resepi ayam bakar, resepi ayam paprik, resepi ayam masak kicap,

Hidangan ayam memang menjadi kegemaran ramai, terutamanya jika dimasak dengan resipi yang khas dan unik. Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda salah satu resipi terbaik di Pulau Pinang, iaitu Ayam Masak Bawang Pulau Pinang. Dalam resipi ini, kita akan menggabungkan rasa manis, masam dan pedas yang menyediakan cita rasa yang sangat memukau.

Bahan-Bahan Resipi

1 Ekor Ayam

10 ulas bawang merah (diketuk dan dibuang kulitnya)

8 ulas bawang putih (diketuk dan dibuang kulitnya)

4 tangkai serai (dibelah 4 bagi mengepam rasa ke dalam ayam)

1 inci halia (dihiris nipis)

2 biji cili padi merah(dihiris nipis)

4 biji cili merah (dihiris nipis)

1 batang kayu manis

3 kuntum bunga lawang

5 biji buah pelaga besar

2 biji cengkeh

1 cawan santan

1 1/2 cawan air

Garam secukup rasa

Gula merah secukup rasa

Cara-cara Menghidangkan Resipi Ayam Masak Bawang Pulau Pinang

Pertama sekali, bersihkan ayam dan belahkan ke dalam bahagian kecil ikut pinggang. Kemudian, letakkan ayam pada alas gam atau pinggan.

Seterusnya, dalam bekas angkat yang besar, masukkan bawang putih, bawang merah, serai, kayu manis, halia, cili padi merah, cili merah, kunyit dan sedikit minyak masak. Gaulkan kesemuanya.

Pastikan anda membakar rempah yang telah bersama satu minyak masak dan biarkan minyak diasingkan oleh kuali wok tersebut.

Kemudian, masukkan ayam dalam kuali dan rempah tadi dan kacau rata. Letakkan ayam sehingga garing. Anda boleh tambahkan sedikit minyak masak jika kuali terlalu kering. Cuba masak ayam pada api yang sederhana agar menjadi sedap dan masak rata.

Setelah ayam masak, masukkan santan, garam dan gula merah secukup rasa. Kemudian, biarkan ayam masak pada api yang sederhana selama 20 minit.

Seterusnya, masukkan bunga lawang dan pelaga besar dalam kuali dan kacau rata. Setelah itu, biarkan ayam masak hingga sedikit pekat. Jangan terlalu lama memasak ayam apabila santan telah ditambahkan ke dalam kuali. Rasa santan akan pecah jika dibiarkan terlalu lama.

Pemangkasan Resipi

Selepas itu, hidangkan 'Ayam Masak Bawang Pulau Pinang' dengan menaburkan bahan-bahan seperti bawang goreng dan daun ketumbar. Anda juga boleh menambahkan serbuk kari secukup rasa untuk perisa yang lebih nikmat. Rasailah keunikan cita rasa ayam masak bawang pulau pinang yang padu dan mampu menggugah selera anda.

Jangan terlalu risau jika memasak resipi ini agak sukar bagi sesetengah orang. Sedikit latihan dan pengalaman akan membantu anda melenturkan selera memasak yang baru dan menghasilkan resipi yang berkualiti tinggi. Saya harap resipi ini dapat memberi manfaat kepada anda dan membebaskan ruang anda dari rasa bosan dengan hidangan yang sama setiap hari. Selamat mencuba!

Resepi Ayam Bawang Berempah

If you are searching about Resepi ayam goreng berempah simple jer. tapi rangup dan juicy, you've came to the right place. We have pics like Resepi ayam masak bawang berempah, resepi ayam masak bawang pulau pinang. lauk yang memang padu tak, herbs, spices, cactus and everything nice... ayam masak bawang berempah.... Read more:

Resepi ayam masak bawang berempah, resepi ayam masak bawang pulau pinang. lauk yang memang padu tak

Bawang goreng bumbu madu. Goreng berempah resepi rangup malay mudah rasa rencah kalangan buat sudah kukus nasi. Resipi ayam goreng berempah wangi & rangup ceriasihat. Ayam resepi berempah goreng tapi rangup jer kitpramenulis. Resepi bawang berempah. Fried crispy onion "bawang gorang" by mamynoni halal street uk. Ayam goreng rempah berempah bawang crispy fried onion spiced malay chicken


Also read:

.