Resepi Ayam Geprek Malaysia

Resepi ayam geprek malaysiakini, resepi ayam geprek malaysia airline, resepi ayam geprek malaysian, resepi ayam geprek malaysia airlines, resepi sambal ayam geprek, resepi ayam masak merah, resepi ayam goreng kfc, resepi ayam percik, resepi ayam masak kicap, resepi ayam buttermilk,

Jika Anda mencari hidangan ayam yang renyah dan pedas, tidak ada yang lebih baik dari Ayam Geprek. Kali ini kami akan memberikan resep Ayam Geprek yang mudah dan enak untuk Anda coba. Pastikan Anda mengikuti petunjuk langkah demi langkah untuk membuat Ayam Geprek yang sempurna.

Bahan-bahan:

- 4 potong dada ayam tanpa tulang

- 1 1/2 cangkir tepung roti

- 1/2 cangkir maizena

- 1 sendok makan bubuk bawang putih

- 1 sendok makan bubuk cabai

- 1/2 sendok teh garam

- 1/4 sendok teh lada

- 1 butir telur

- Minyak untuk menggoreng

Bahan Saus:

- 2 siung bawang putih, dicincang halus

- 5 buah cabai rawit, dicincang halus

- 2 sendok makan saus tomat

- 1 sendok makan kecap manis

- 1 sendok makan kecap asin

- Gula secukupnya

- Garam secukupnya

- Air secukupnya

Cara Membuat:

1. Siapkan bahan-bahan ayam geprek. Campur tepung roti, maizena, bubuk bawang putih, bubuk cabai, garam, dan lada dalam mangkuk.

2. Pukul telur dalam mangkuk yang terpisah.

3. Panaskan wajan dan tambahkan minyak.

4. Balur ayam dengan campuran tepung roti dan masukkan ke dalam telur.

5. Kemudian balur lagi dengan tepung roti.

6. Goreng ayam dalam minyak yang sudah dipanaskan hingga berwarna kecokelatan dan matang sempurna. Tiriskan ayam geprek di atas kertas tisu untuk menghilangkan kelebihan minyak.

Cara Membuat Saus:

1. Tumis bawang putih dan cabai rawit dalam wajan hingga harum.

2. Masukkan saus tomat, kecap manis dan kecap asin. Aduk merata.

3. Tambahkan air, gula, dan garam secukupnya. Masak hingga saus mengental. Angkat dan sisihkan.

Penyajian:

Sajikan ayam geprek dengan saus yang telah disiapkan di atas nasi putih atau mie goreng. Taburi dengan irisan daun bawang untuk tampilan yang lebih menarik.

Mudah bukan? Segera coba resep Ayam Geprek Crispy dan Pedas ini di rumah dan nikmati sensasi renyah dan pedas dalam satu suapan. Selamat mencoba!

Resepi Ayam Geprek Malaysia

If you are searching about Resepi dan cara untuk membuat nasi ayam geprek – my resepi, you've came to the right place. We have pics like Lebih 3k 'shares', wanita ini kongsi resepi ayam geprek viral. pedas, lima kuliner pedas yang masih hits di 2020 tagar, resepi dan cara untuk membuat nasi ayam geprek – my resepi. Here you go:

Resepi dan cara untuk membuat nasi ayam geprek – my resepi, resepi ayam geprek youtube

Resep ayam geprek simple enak inspirasi terpopuler!. Resepi ayam geprek gerenti pedas mengancam saji.my. Resepi dan cara untuk membuat nasi ayam geprek – my resepi. Resepi dan cara untuk membuat nasi ayam geprek – my resepi. Lima kuliner pedas yang masih hits di 2020 tagar. Resepi ayam geprek youtube. Geprek pedas sambal resep gepuk nasi makanan indonesian membuat lezat cocok buka puasa bareng keluarga yuk okezone java bikin ruben


Also read:

.