Resepi Mee Kari Nyonya Asli

Resepi mee kari nyonya aslin, resepi mee kari nyonya asli tarcan, resepi mee kari nyonya asli aydintasbas, resepi mee kari nyonya asli fine, resepi mee kari simple, resepi mee kari kak yah ipoh, resepi mee kari chinese style, resepi mee rebus, resepi mee kari, resepi mee kuah, resepi mee basah, resepi mee kolok,

Mee kari nyonya adalah salah satu hidangan yang terkenal dan menjadi kegemaran masyarakat Malaysia. Rasa yang sedap dan kuah yang pekat menjadikan hidangan ini lazat dan mengenyangkan. Berikut adalah resepi mee kari nyonya yang simple, sedap dan pasti membuatkan anda puas hati.

Bahan-bahan:

  • 300g mee kuning
  • 1/2 cawan minyak sayur
  • 1 sudu besar rempah kari nyonya (boleh dibeli di kedai runcit)
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 batang kayu manis
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa

Cara-cara:

  1. Rebus mee kuning sehingga lembut, kemudian toskan air dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak sayur di dalam kuali dan tumiskan rempah kari nyonya hingga naik bau.
  3. Masukkan santan pekat dan kacau rata. Kemudian, masukkan bunga lawang dan kayu manis.
  4. Tambah garam dan gula secukup rasa.
  5. Tambah mee kuning yang telah direbus ke dalam kuah kari dan kacau rata sehingga mee betul-betul berselimut dengan kuah.
  6. Sedia dihidangkan.

Jangan lupa untuk hidangkan mee kari nyonya bersama-sama dengan ketupat dan kuah sambal tumis ikan bilis untuk mencapai citarasa yang sebenar. Kami harap anda akan menikmati hidangan ini seperti masyarakat Malaysia lain.

Selamat menjamu selera!

Resepi Mee Kari Nyonya Asli

If you are looking for Mee kari sedap ala nyonya life is a story, you've came to the right page. We have images like Resepi mee kari untuk 50 orang makan / apa kata cuba buat mee kari, resepi mee kari ayam nyonya yang ringkas, resepi mee kari nyonya panaskan air sampai mendidih kemudian celur. Read more:

Cara masak mee kari laksa ambil panci, lalu nyalakan api., mee kari sedap ala nyonya life is a story

Mee kari sedap ala nyonya life is a story. Nyonya curry laksa bake with paws. Laksa nyonya curry paws bake july. Resepi mee kari ayam nyonya yang ringkas. Resepi mee kari nyonya sedap kongsi resepi mee terkini malaysia. Cara masak kuah mee kari paling sedap. Cara masak mee kari laksa ambil panci, lalu nyalakan api.


Also read:

.