Resepi Buat Wajik Pulut

Resepi buat wajik pulut recipe, resepi wajik, resepi buat wajik ketan, resepi buat roti, resepi buat donat, resepi buat burger, resepi buat mee kuning, resepi buat cendol, resepi buat paprik ayam, apam balik resepi buat,

Salam kawan-kawan! Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua resepi wajik atau pulut manis yang mudah untuk disediakan. Saya dapati resipi ini sangat sesuai untuk dibuat ketika raya ataupun majlis kenduri.

Gambar Resipi Wajik

Berikut adalah gambar resepi wajik yang saya jumpai:

Bahan-bahan

  • 2-3 cawan ketan putih
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan air
  • 1/4 sudu teh garam
  • 2 cawan air kelapa
  • Pewarna makanan (opsional)

Cara-cara

  1. Basuh ketan putih dan rendam selama 2-3 jam.
  2. Perap gula merah bersama air dan garam hingga gula larut. Tapis dan ketepikan.
  3. Didihkan 2 cawan air kelapa dan masukkan ketan yang sudah disalutkan dengan pewarna makanan. Kacau hingga ketan masak dan air akan kering.
  4. Apabila ketan hampir masak, masukkan campuran gula merah yang sudah disediakan sebelum ini. Kacau hingga sebati.
  5. Angkat dan bulatkan ketan tadi menjadi saiz yang diinginkan. Taburkan kelapa parut secukupnya untuk mengelakkan ketan melekat.
  6. Sedia untuk dihidangkan.

Cukup mudah, kan? Saya sendiri pun berjaya mencuba resipi ini dan memang sedap! Sesuai dipadankan dengan minuman sejuk. Jangan lupa untuk berkongsi dengan rakan-rakan dan keluarga anda.

Sekian sahaja perkongsian saya kali ini. Terima kasih kerana membaca. Selamat mencuba!

Resepi Buat Wajik Pulut

If you are looking for Sinar kasih khairina resepi pulut kacau@wajik, you've came to the right place. We have images like Sinar kasih khairina resepi pulut kacau@wajik, resepi wajik turuntemurun (pulut kacau) iluminasi, a great place to start..~ ~ kuih wajik/pulut manis. Read more:

Ada penggemar kuih pulut wajik tak? resepi ini untuk anda. selamat, mudah! cara masak pulut kuning tanpa kukus dan tak perlu direndam

Wajik resepi kuih mencuba pulut lengkap penggemar anda sukatan. Wajik pulut manis resepi mudah baking. Sinar kasih khairina resepi pulut kacau@wajik. Resepi wajik (pulut manis) azhan.co. Mudah! cara masak pulut kuning tanpa kukus dan tak perlu direndam. Wajik pulut resepi sembilan negeri kuih tengah azhan tradisional khas terengganu permata hilang cobain kamu dodol buku percuma nasi factsofindonesia. Pulut kacau resepi wajik buat gula merah putih khairina sinar kasih



Also read:

.